Si malam pujaan

Best Blog Tips 2:04 PM



Malam itu dinanti. 

Malam itu benar-benar dinanti oleh jejaka, gadis bahkan seluruh umat Islam. Hari ini sudah memasuki fasa kedua Ramadhan, tetapi amalanku masih tidak memuaskan. Aduhai, harus ditingkatkan lagi!

Malam itu diintai dan diburu oleh manusia-manusia yang lapar akan rahmatNya. Betapa 'kenyang' pada siapa yang dapat memburunya.

Sabda Nabi yang mulia,

"Carilah Lailatul Qadar pada (bilangan) ganjil dari sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. " (HR. Al-Bukhari, Muslim dan lainnya).

Hendak memburu manakan boleh tanpa kelengkapan. Malah perlu dibiasakan dengan 'pemburuan' itu, agar benar-benar mahir dalam selok belok pemburuan. Jika tidak, 'tangkapan' pasti terlepas. Sungguh malang jika begitu. Sepuluh hari lagi, bermakna sepuluh malam terakhir yang diungkapkan Rasulullah akan tiba. Apakah waktu itu baru nak mengasah tombak, menjahit jaring dan persiapkan bekalan? Terlambat!!

Firman Allah, 

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur'an) pada Lailatul Qadar (malam kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah Lailatul Qadar itu? Lailatul qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sehinggalah terbitnya fajar. "(Al-Qadr: 1-5)

Allah....betapa bahagianya si pemburu yang berjaya memburunya. betapa riangkan ruh mereka. betapa damainya hati mereka.
Allah...izinkanlah aku untuk 'melapah' malam itu seenaknya.

"Ya Allah, berkatilah kami dibulan Ramadhan dan sampaikanlah kami pada Lailatul Qadr."

tetamu Ramadhan
11 Ogos 2011
bumi wakafan MADI

0 Catitan sahabat: