Jalan pintas menuju kebahagiaan

Best Blog Tips 4:20 PM

Bismillah.

Bercakap soal bahagia lagi, aku membelek beberapa buku dan artikel yang berdiskusi tentang bahagia. Antaranya Tasauf Moden karya Pak Hamka. Panjang huraiannya.

Namun, ketika hadir sebuah majlis ilmu aku tertarik dengan satu hadis, yang aku kira ia adalah rumusan tentang definisi bahagia yang aku cari.

Hadis tersebut bercerita tentang kemanisan iman. Bagiku, tiada kebahagiaan yang lebih besar melainkan ketika mana hati ini diberi merasai kemanisan iman. MasyaAllah..sangat bahagia.

3 perkara yang membuahkan buah iman yang manis disantap oleh hati ini

Pertama, bersyukur apabila diberi nikmat.

Kedua, bersabar apabila ditimpa musibah

Ketiga, segera bertaubat apabila melakukan maksiat.

Inilah jalan pintas untuk mencapai kebahagiaan di dunia ini mahupun di akhirat. Sekiranya ketiga-tiga ini berkumpul didalam hati seseorang hambaNya, hambaNya itu pasti seorang yang sangat bahagia.

Tapi ya sahabat, walau ia jalan pintas, ia tetap sukar untuk melaluinya. Halangan dan duri tetap menunggu.Itulah lumrahnya. Mana seronok memburu jikalau tiada onak dan duri.

Moga aku yang dhaif ini peroleh bahagia yang ku cari ini.

“Ya Allah, anugerahkan aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMu yang telah engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orangtuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai. Dan masukkanlah aku dengan rahmatMu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh.”

faqir ilallah
Taman Kemajuan
29 Safar 2012

0 Catitan sahabat: