Qabil atau Habil ?

Best Blog Tips 7:46 AM

tunggangan akhirat~


Bismillah walhamdulillah.

Qabil dan Habil adalah manusia pertama yang melakukan ibadah Qurban.

Habil memilih seekor kambing yang paling gemuk dikalangan kambing yang diternaknya, manakala Qabil memilih gandum yang buruk dan hampir rosak untuk dipersembahkan kepada Allah lalu api menyambar kambing Habil dan tidak pula gandum Qabil.

Allah menerima Qurban Habil bukan kerana gemuknya kambing Habil, dan menolak qurban Qabil bukan kerana buruknya gandum yang dipersembahkan, tetapi hanya kerana gemuknya hati Habil dengan keikhlasan dan buruknya pula hati Qabil. Ikhlas itu membuat Habil memberikan yang terbaik kepada Rabb manakala hati Qabil yang bernanah dengan kedekut dan tidak ikhlas membuatkan Qabil hanya memberikan sisa-sisa tanamannya.

Akhi, bagaimana dengan kita?

Apakah kita si Habil itu atau si Qabil??

Lantas kerana itulah, segala kehidupan kita harus dilakukan dengan ikhlas dan sempurna. Buat dan beri yang terbaik. Bukan dalam ibadah Qurban sahaja, bahkan semua ibadah. Bukankah kehidupan seharian kita adalah ibadah jika diniatkan kerana Allah?

Salam Aidiladha buat semua teman. Selamat menunaikan haji bagi sahabat-sahabat di Makkah. 

Semoga Hari Kemenangan ini benar-benar menatijahkan permulaan kebaikkan dalam kehidupan yang dipacu tanpa lelah saban hari.

Akhir, jadilah Habil bukan Qabil.

~hari kemenangan
04 Nov 2011
Bumi wakafan MADI

2 Catitan sahabat:

Anonymous said...

Assalamualaikum.. mintak izin utk share ye?? :)

junaidiahmad said...

sila. =)