Tanda mencintai Rasul

Best Blog Tips 1:03 AM



Bismillah.

Akhi, orang yang mencintai Rasulillah SAW itu punyai tanda.

1. Mengikuti cara hidup Rasulillah. Bukan dalam aspek berpakaian sahaja,bahkan dalam kata-kata, perbuatan, ketaatan kepada perintah-Nya, menghindari apa pun yang dilarang dan mengadaptasi sikap Nabi saw pada saat diberi kemudahan, sukacita, kesulitan, dan penderitaan.

“Katakanlah (Muhammad), ‘Jika kalian mencintai Allah, maka ikutilah aku (Muhammad) dan Allah akan mencintaimu.” [Al-Imran: 31]

2. Mengutamakan apa yang telah disyariatkannya dan yang digalakkannya untuk dilakukan daripada mengikuti hawa nafsu dan syahwat.

3. Banyak menyebutnya yakni bershalawat ke atas Baginda SAW. Ini udah pasti bukan? Jika seseorang yang kemaruk cinta, nama kekasihnya jua yang diualang-ulang. =)

4. Tidak cukup dengan itu, diri terasa rindu untuk bertemu dengan Baginda SAW. Rindu yang membuak-buak. Bagai sang isteri yang sebulan tidak bertemu suami. ( maaf, kalau anologi tak betul, belum beristeri.he..)

5. Mencintai mereka yang dicintai oleh Baginda. Para sahabat telah menunjukan taulada yang baik. Saiyidina Abu Bakar lebih suka Abu Talib memeluk Islam berbanding ayahnya sendiri memeluk Islam kerana mengutamakan mereka yang Nabi kasih.

6. Membenci orang-orang yang dibenci oleh Allah dan RasulNya.

Itu sahaja aku nak kongsikan malam ini.

Selamat menyambut Maulidur Rasul.

Apakah tanda ini sudah kita punyai pada diri kita?

Semoga Rasul menerima cinta yang faqir ini.

Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad.

al faqir ilallah
Taman Kemajuan
12 Rabiul Awal

0 Catitan sahabat: